הסבר על השימוש בפרצופים

א. כאשר ילד מתקשה לקלוט את התנועות, ניתן להיעזר בתומכי זכרון מסוג פרצופים המציגים את צורת הפה כאשר נוצר צליל הניקוד.
ב. ניתן להתמקד רק בצליל של הפרצוף מבלי להזכיר את שמות תנועות - קמץ, פתח וכו'.
ג. לאחר שהילד מזהה היטב את הצליל עוברים לתרגל עם אותיות בהדרגה.
קמץ

קמץ

השפתיים נפתחות ונמתחות בתנועה חדה כלפי מעלה.
פתח

פתח

השפתיים נפתחות לרווחה, נמתחות למעלה ולצדדים, והפה מקבל צורה של עיגול גדול.
חיריק

חיריק

השיניים נצמדות, השפתיים נפתחות ונמתחות לצדדים והפה מקבל צורת פס.
סגול

סגול

הפה פתוח, השפתיים לא נמתחות לשום כיוון, השיניים אינן צמודות.
קובוץ שורוק

קובוץ שורוק

השפתיים מכווצות כמו בתנועה של שריקה והפה מקבל צורה של עיגול קטן.
שבא ועיצורים

שבא ועיצורים

בשבא ובעיצורים אין צליל תנועה, ולכן בפרצוף תומך הזיכרון שלהם לא מצויר פה.
ציירה

ציירה

בציירה נשמעות שתי תנועות ברצף. תחילה סגול: הפה פתוח, השפתיים לא נמתחות לשום כיוון, השיניים אינן צמודות. אחר כך חיריק: השיניים נצמדות, השפתיים נפתחות ונמתחות לצדדים והפה מקבל צורת פס.
חולם

חולם

בחולם נשמעות שתי תנועות ברצף. תחילה הקמץ: השפתיים נפתחות ונמתחות בתנועה חדה כלפי מעלה. אחר כך חיריק: השיניים נצמדות, השפתיים נפתחות ונמתחות לצדדים והפה מקבל צורת פס.