הסבר על השימוש בפרצופים
א. כאשר ילד מתקשה לקלוט את התנועות, ניתן להיעזר בתומכי זכרון מסוג פרצופים המציגים את צורת הפה כאשר נוצר צליל הניקוד.
ב. ניתן להתמקד רק בצליל של הפרצוף מבלי להזכיר את שמות תנועות - קמץ, פתח וכו'.
ג. לאחר שהילד מזהה היטב את הצליל עוברים לתרגל עם אותיות בהדרגה.
ב. ניתן להתמקד רק בצליל של הפרצוף מבלי להזכיר את שמות תנועות - קמץ, פתח וכו'.
ג. לאחר שהילד מזהה היטב את הצליל עוברים לתרגל עם אותיות בהדרגה.
קמץ
השפתיים נפתחות ונמתחות בתנועה חדה כלפי מעלה.
פתח
השפתיים נפתחות לרווחה, נמתחות למעלה ולצדדים, והפה מקבל צורה של עיגול גדול.
חיריק
השיניים נצמדות, השפתיים נפתחות ונמתחות לצדדים והפה מקבל צורת פס.
סגול
הפה פתוח, השפתיים לא נמתחות לשום כיוון, השיניים אינן צמודות.
קובוץ שורוק
השפתיים מכווצות כמו בתנועה של שריקה והפה מקבל צורה של עיגול קטן.
שבא ועיצורים
בשבא ובעיצורים אין צליל תנועה, ולכן בפרצוף תומך הזיכרון שלהם לא מצויר פה.
ציירה
בציירה נשמעות שתי תנועות ברצף. תחילה סגול: הפה פתוח, השפתיים לא נמתחות לשום כיוון, השיניים אינן צמודות. אחר כך חיריק: השיניים נצמדות, השפתיים נפתחות ונמתחות לצדדים והפה מקבל צורת פס.
חולם
בחולם נשמעות שתי תנועות ברצף. תחילה הקמץ: השפתיים נפתחות ונמתחות בתנועה חדה כלפי מעלה. אחר כך חיריק: השיניים נצמדות, השפתיים נפתחות ונמתחות לצדדים והפה מקבל צורת פס.